Гостьова лекція Карамана Станіслава Олександровича, професора Київського столичного університету імені Бориса Грінченка

21 травня 2025 року на факультеті української філології та літературної творчості імені Андрія Малишка відбулася гостьова лекція Карамана Станіслава Олександровича (доктора педагогічних наук, професора кафедри української мови Київського столичного університету імені Бориса Грінченка), присвячена лінгводидактичним стратегіям навчання майбутніх учителів української мови і літератури. Ця зустріч стала справжнім майстер-класом. Студенти не лише ознайомились із теоретичними положеннями про лінгводидактичні стратегії, а й отримали фахові практичні інструменти, які зможуть використовувати у своїй майбутній педагогічній діяльності. Особливо цінним виявилося розуміння того, що навчання має бути свідомим процесом,

де кожен крок потребує обґрунтування та методичного коментаря. Звісно, найцікавішою частиною стала демонстрація практичних напрацювань застосування лінгводидактичних стратегій.

Серед них: схема творення пасивних дієприкметників, мнемонічні прийоми (для сонорних приголосних – «Ми не Валерій», для глухих приголосних – «Чух пише ці фокуси тихо»), метафоризація (із сортуванням яблук: якщо суфікс «випадає» – це друга дієвідміна, якщо «не випадає» – перша) та багато інших. Особливу увагу було приділено використанню презентацій у навчальному процесі. Професор продемонстрував роботи з тем «Звуки української мови», «Дієслово», «Категорійний словотвір», продемонстувавши, як візуалізація допомагає краще засвоїти складний теоретичний матеріал. У їхньому університеті жодне заняття не проходить без презентацій, що розвиває у студентів навички публічних виступів та захисту проєктів.

Станіслав Олександрович щедро надав доступ до авторських та студентських напрацювань, адже вважає, що це спільна праця, якою варто ділитися. Станіслав Олександрович переконливо довів, що сучасний педагог повинен бути не лише носієм знань, а й майстром їх передачі, здатним зробити найскладніші теоретичні поняття доступними, цікавими та зрозумілими для дітей. Його підхід до створення «майстерні сучасного викладача» неабияк надихає на постійне самовдосконалення та пошук нових методичних рішень.

Висловлюємо щиру подяку професору Караману Станіславу Олександровичу за змістовну та методично насичену лекцію, що стала цінним внеском у професійний розвиток майбутніх педагогів. Представлений досвід Київського столичного університету імені Бориса Гринченка засвідчує високий рівень науково-методичної роботи та відкриває нові перспективи для впровадження інноваційних лінгводидактичних технологій у практику підготовки вчителів-словесників. Особливо вдячні за готовність до професійного діалогу, щедрість у поділі авторськими методичними напрацюваннями та натхнення до подальшого творчого пошуку в галузі лінгводидактики. Такі зустрічі утверджують традиції академічної співпраці та сприяють підвищенню якості педагогічної освіти в Україні.

Авторка: Владислава Лігай

Караман С.О. 1караман С.О