вступне фахове випробування -2009

ПРОГРАМА 
вступного фахового випробування 
з дисципліни „Українська мова та література”
для абітурієнтів, які вступають до 
НПУ імені М.П.Драгоманова у 2009 році 
для здобуття ОКР „Магістр”, 
на базі здобутого ОКР „Бакалавр” 

НАПРЯМ ПІДГОТОВКИ: 0305 Філологія 
СПЕЦІАЛЬНІСТЬ: 8.030501 «Українська мова та література»


 
Міністерство освіти і науки України
Національний педагогічний університет
імені М.П. Драгоманова

 

«ЗАТВЕРДЖУЮ»
Ректор НПУ імені М.П.Драгоманова
акад. АПН України, професор 
Андрущенко В.П.
  „____” __________ 200__ р. 


Інститут української філології

ПРОГРАМА 
вступного фахового випробування 
з дисципліни „Українська мова та література”
для абітурієнтів, які вступають до 
НПУ імені М.П.Драгоманова у 2009 році 
для здобуття ОКР „Магістр”, 
на базі здобутого ОКР „Бакалавр” 

НАПРЯМ ПІДГОТОВКИ: 0305 Філологія 
СПЕЦІАЛЬНІСТЬ: 8.030501 «Українська мова та література»







Голова атестаційної комісії 
Інституту української філології                                                                                                                            А.В.Висоцький 


Київ 2009 
 

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА


Курс “Сучасна українська літературна мова” є основним у фаховій підготовці вчителя української мови та літератури. Йому належить провідне місце в системі лінгвістичних дисциплін, що викладаються на філологічних факультетах педагогічних університетів. До студентів на вступному іспиті з української мови та літератури на здобуття освітньо-кваліфікаційного рівня “магістр” спеціальності «Українська мова та література» висунуто такі вимоги: орієнтуватися в наукових напрямках, знати сучасні і традиційні концепції мовних явищ, закономірності розвитку мовної системи в цілому та її складових рівнів зокрема, мовних явищ, продемонструвати не лише теоретичні знання, а й практичні навички володіння мовним матеріалом.
Програма до іспиту передбачає теоретичне узагальнення відомостей про фонологічну, лексичну, граматичну систему і структуру сучасної української літературної мови. Важливе місце у викладанні курсу сучасної української мови належить з’ясуванню теоретичних проблем з урахуванням дискусійних питань, а також орієнтації студентів на ефективне застосування здобутих знань у викладанні шкільного курсу української мови.
Викладання курсу “Сучасна українська літературна мова” передбачає використання в навчальному процесі (лекційному курсі та практичних заняттях) наукових джерел, у яких висвітлено актуальні питання сучасного українського мовознавства в контексті новітніх лінгвістичних парадигм. Однією з актуальних проблем у зв’язку з цим слід вважати системний аналіз мовних одиниць різних рівнів, з’ясування взаємовідношень між ними у комунікативному функціонуванні української мови.
Програма з української літератури складена відповідно до розроблених кафедрою української літератури типових програм з курсів ”Усна народна поетична творчість”, ”Давня українська література”, ”Історія української літератури ХІХ – ХХ ст.”.
Метою вступного екзамену є визначення фактичної відповідності підготовки абітурієнта вимогам освітньо-кваліфікаційного рівня ”магістр” та оцінювання його рівня науково-теоретичної і практичної підготовки.
   
Абітурієнт повинен виявити: 
 Знати найважливіші закономірності розвитку української мови, зокрема фонологічної, лексичної, граматичної систем.
 Обґрунтовувати сукупності морфологічних одиниць і типів морфологічних категорій та парадигм.
 Знати особливості функціонування морфологічних одиниць і категорій та зв’язки морфології з синтаксисом.
 Знання творів української літератури означених курсів, розуміння їх ідейно-тематичного спрямування, особливостей жанрової специфіки, композиційно-сюжетної структури, образної системи, мови й стилю основні.
 Розуміння суспільного, історичного й естетичного значення літературного твору у зв'язку з історичними й історико-літературними умовами епохи.
 Розуміння ідейного багатства й високих художніх достоїнств української літератури.
 Орієнтацію в науково-критичних літературознавчих джерелах.
 Знання основних положень теорії літератури.
 Рівень самостійної інтелектуальної діяльності.

  Абітурієнт повинен уміти:
 Оперувати сучасними концепціями розвитку мовних явищ.
 Аналізувати мовні тенденції і закономірності структури мови.
 Визначати родові, видові та жанрові особливості художньої літератури.
 З’ясовувати загальну логіку розвитку літературного процесу, його оригінальність, розмаїтість і глибину.
 Визначати найхарактерніші ознаки літературного процесу певного періоду, естетичних напрямків, течій, шкіл, стилів.
 Аналізувати ідейно-тематичний зміст, конфлікт, композиційні особливості, сюжет та позасюжетні елементи художнього твору.
 Висвітлювати питання еволюції художнього таланту, розвитку традицій та рис новаторства в творчості письменника, особливості індивідуального стилю митця.
 Визначати прийоми і засоби творення художнього образу.
 Конструювати уроки різної типології з використанням сучасних методів викладання літератури в школі.
 Аналізувати художній твір в єдності змісту та художньої форми.



















  Критерії оцінювання знань та вмінь студента за  
  результатами вивчення програми ОКР ”Бакалавр” 
Оцінка за складання державних іспитів виставляється за 100-бальною шкалою з подальшим переведенням у 4-бальну та шкалу ECTS. Переведення оцінок, виражених у балах за багатобальною шкалою, у оцінки за національною шкалою та шкалою ECTS здійснюється відповідно до таблиці.

Оцінка
в балах Оцінка
за національною шкалою Оцінка за шкалою ECTS
  Оцінка Пояснення
90-100 Відмінно A відмінне виконання
80–89 Добре B вище середнього рівня
70–79 C загалом хороша робота
65–69 Задовільно D непогано
60–64 E виконання відповідає мінімальним критеріям

• А - оцінка "відмінно" (90-100 балів) виставляється за глибокі знання навчального матеріалу, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, якщо теоретично обґрунтовано і всебічно представлено викладення того чи іншого лінгвістичного положення, висловлено власні судження, продемонстровано вміння аналітично мислити, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між мовними явищами, продемонстровано вміння аналізувати естетичні явища, які вивчаються, у їх взаємозв'язку і розвитку, чітко, лаконічно, логічно послідовно відповідати на поставлені питання, цитують напам’ять, орієнтуються в дискусійних питаннях інтерпретації літературознавчих проблем.
• В - оцінка "добре" (80-89 балів) виставляється за міцні знання навчального матеріалу, включаючи аргументовані відповіді на поставлені питання, якщо очевидним є знання мовного матеріалу, висловлено власні судження, у цілому вірно викладено розуміння мовних явищ, представлено їхній системний характер, проте наявні певні огріхи і неточності у формулюванні певних тез або виконанні практичного завдання, якщо продемонстровано глибоке розуміння як теми та ідеї твору загалом, так і суті окремої проблеми зокрема, добре знають художній текст.
• С - оцінка "добре" (70-79 балів) виставляється за міцні знання навчального матеріалу, аргументовані відповіді на поставлені питання, у цілому вірно викладено розуміння мовних явищ, представлено їхній системний характер, проте не висловлено власні судження, є розуміння ідейно-тематичного змісту художнього твору, вміння аналізувати художній твір, однак допускаються певні (несуттєві) неточності;
• D - оцінка "задовільно" (60-69 балів) виставляється за посередні знання навчального матеріалу, мало аргументовані відповіді, слабке застосування теоретичних положень при розв'язанні практичних задач. Якщо в цілому логічно викладено мовний матеріал, виявлено розуміння мовної термінології і частково вміння аналізувати мовні явища, бачити причинно-наслідкові зв’язки між мовними явищами і розуміти їхню природу. Проте у відповідях наявні помилки, неправильні формулювання, що свідчить про неповне володіння студентом мовним матеріалом.
• Е - оцінка "задовільно" (60-64 бали) виставляється за слабкі знання навчального матеріалу, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності його викладення.

Програма з української мови 

1. Поняття про літературну норму. Норми літературної мови. Писемна і усна форми сучасної української літературної мови. Функціональні стилі української літературної мови.
2. Фонетичний і фонологічний аспекти вивчення звукового складу мови. Визначення понять „звук” і „фонема”. Система голосних і приголосних фонем, їх класифікаційні характеристики. Фонетична і фонематична транскрипції.
3. Чергування голосних і приголосних фонем у сучасній українській мові. Історичний коментар.
4. Закономірності сполучуваності звуків у мовленнєвому потоці і пов’язані з цим фонетичні явища (акомодація, асиміляція, дисиміляція, спрощення в групах приголосних тощо). Позиційні і комбінаторні зміни фонем.
5. Сучасний український правопис як система загальноприйнятих правил написання і переносу слів. Принципи українського правопису. Поняття орфограми та її типи. 
6. Слово як основна одиниця лексичного складу мови. Знакова природа слова. Багатозначність слів в українській мові. Омонімія як тип відношень між одиницями словникового складу. Синонімія як лексико-семантичне явище. Типи синонімів. Антоніми та їх різновиди.
7. Фразеологія української мови. Поняття про фразеологізм як мовну одиницю. Типи фразеологізмів. Багатозначність фразеологізмів, явища синонімії та антонімії у фразеології. Джерела формування фразеологізмів.
8. Морфеміка як розділ мовознавства. Поняття про морфему. Типи морфем: кореневі й афіксальні. Класифікація морфем. 
9. Похідне слово як об’єкт словотвірного аналізу. Поняття про словотвірну мотивацію. Способи словотвору в українській мові. Словотвір іменників в українській мові.
10. Іменник як частина мови. Лексико-граматичні розряди іменників. Категорія роду. Іменники спільного і подвійного роду. Фемінативи і маскулізми. Категорія числа іменника. Іменники pluralia tantum. Іменники singularia tantum.
11. Категорія відмінка іменника. Відмінкова система сучасної української мови. Характеристика складу відмін іменника. Історичне коментування становлення парадигми відмін іменників. Особливості відмінювання іменників І, ІІ, ІІІ, ІV відмін.
12. Прикметник як частина мови. Специфіка граматичних категорій прикметника. Семантичні і формальні засади поділу прикметників на якісні та відносні. Ступені порівняння якісних прикметників. Особливості словозміни прикметників у сучасній українській літературній мові.
13. Числівник як частина мови. Функціональні розряди числівників. Відмінювання числівників різних функціональних розрядів. Структурні типи числівників.
14. Займенник як частина мови. Поділ займенників на лексико-граматичні розряди. Відмінювання займенників.
15. Загальнокатегоріальні характеристики дієслова. Система дієслівних утворень. Категорія виду дієслова. Одновидові дієслова. Двовидові дієслова. Поняття про способи дієслівної дії. 
16. Семантико-синтаксичний характер категорії валентності дієслова. Категорія перехідності/ неперехідності дієслова. Категорія стану дієслова. 
17. Категорія способу дієслова. Категорія часу дієслова. Система дієслівних часів у сучасній українській літературній мові. Історія становлення форм минулого часу.
18. Словозмінні категорії дієслова: категорія особи, категорія числа, категорія роду. Дієслова з неповною особовою парадигмою. Безособові дієслова. 
19. Дієприкметник як дієслівна форма. Творення активних і пасивних дієприкметників та їх словозміна. Дієприслівник як форма дієслова. Характеристика предикативних форм на –но, -то.
20. Характеристика прислівника як частини мови. Функціональні розряди прислівників. Ступені порівняння прислівників. Адвербіалізація в українській мові.
21. Службові частини мови. Характер службової функції прийменника, сполучника і частки. Класифікації їх за структурною та функціональною ознакою. 
22. Словосполучення як синтаксична одиниця. Підрядні словосполучення. Принципи класифікації підрядних словосполучень. Сурядні словосполучення. Семантико-синтаксичні відношення у словосполученні. 
23. Речення як базова одиниця синтаксису. Ознаки речення. Типи речень. Поняття про просте речення. Засоби вираження головних членів речення як структурної основи двоскладного речення.
24. Проблема виділення другорядних членів речення. Принципи класифікації другорядних членів речення. Прямий і непрямий додаток. Означення. Обставина.
25. Поняття про односкладне речення. Структурно-семантичні різновиди односкладних речень і лінгвістичні засади їх виділення. Односкладні та неповні речення. Комунікативні умови функціонування неповних речень.
26. Поняття про ускладнене речення в українській мові. Речення з однорідними членами. Явище відокремлення у структурі речення. Умови відокремлення обставин, означень, додатків в українській мові. Вставні і вставлені конструкції. Звертання.
27. Складне речення як синтаксична одиниця. Граматичні характеристики та різновиди складного речення. Поняття про складносурядне речення, його структурно-семантичні типи. Розділові знаки у складносурядних реченнях.
28. Поняття про складнопідрядне речення. Принципи класифікації складнопідрядних речень: логіко-граматичний, формально-граматичний та структурно-семантичний. Складнопідрядні речення нерозчленованої структури.
29. Складнопідрядні речення розчленованої структури та їх типи. 
30. Поняття про безсполучникове складне речення. Структурно-семантичні типи безсполучникових речень.

РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА

1. Безпояско О., Городенська К.Г., Русанівський В.М. Граматика української мови. Морфологія. – К.,1993.
2. Вихованець І.Р. Граматика української мови. Синтаксис. – К., 1993.
3. Вихованець І.Р., Городенська К.Г., Грищенко А.П. Граматика української мови. – К., 1982.
4. Вихованець І.Р., Городенська К.Г. Теоретична морфологія української мови. – К., 2004.
5. Жовтобрюх М.А., Кулик Б.М. Курс сучасної української літературної мови – Ч.1, 2. – К., 1972.
6. Загнітко А.П. Основи функціональної морфології української мови. – К.: Вища школа, 1991. – 77 с.
7. Загнітко А.П. Теоретична граматика української мови. Морфологія. – Донецьк: ДонДУ, 1996. – 435 с.
8. Загнітко А.П. Український практичний синтаксис. – Донецьк,2004. – 193 с.
9. Загнітко А.П. Теоретична граматика української мови: Синтаксис. – Донецьк, 2001. – 662 с.
10. Загнітко А.П. Основи українського теоретичного синтаксису. – Горлівка, 2004. – Ч.1,2.
11. Загнітко А.П. Лінгвістика тексту. – Донецьк, 2003.
12. Плющ М.Я., Леута О.І., Гальона Н.П. Сучасна українська літературна мова. Збірник вправ. - К., 1995.
13. Слинько І.І., Гуйванюк Н.В., Кобилянська М.Ф. Синтаксис української мови. Проблемні питання. – К., 1994.
14. Словотвір сучасної української літературної мови. – К., 1979.
15. Сучасна українська літературна мова : Вступ. Фонетика / За ред. І.К. Білодіда. – К., 1969.
16. Сучасна українська літературна мова: Лексика і фразеологія / За ред. І.К.Білодіда. – К., 1972. 
17. Сучасна українська літературна мова: Морфологія / За ред. І.К. Білодіда. – К., 1969. 
18. Сучасна українська літературна мова: Синтаксис / За ред. І.К. Білодіда. – К., 1972.
19. Сучасна українська літературна мова /За ред. А.П. Грищенка. – Вид. 2-е. - К., 1997; Вид. 3-є. – К., 2002.
20. Сучасна українська літературна мова / За ред. М.Я.Плющ. – Вид. 2-е. –К., 2000; Вид. 3-є. – К., 2003.
21. Шульжук К.Ф. Синтаксис української мови. – К.: „Академія”, 2004. – 408 с. 

Додаткова література
22. Апресян Ю.Д. Лексическая семантика: Семантические средства языка. – М., 1974.
23. Арполенко Г.П., Городенська К.Г., Щербатюк Г.Х. Числівник української мови. – К., 1980.
24. Арполенко Г.П., Городенська К.Г., Щербатюк Г.Х. Числівник української мови. – К.: Наукова думка, 1980 – 242 с.
25. Арполенко Г.П., Забєліна В.П. Структурно-семантична будова речення в сучасній українській мові. – К., 1982.
26. Арутюнова Н.Д. Предложение и его смысл: Логико-семантические проблемы. – М., 1976.
27. Бабайцева В.В. Система членов предложения в современном русском языке. – М., 1988.
28. Бабайцева В.В. Односоставные предложения в современном русском языке. – М., 1968.
29. Безпояско О.К., Городенська К.Г. Морфеміка української мови. – К., 1987.
30. Безпояско О.К. Іменні граматичні категорії. – К., 1991.
31. Богданов В.В. Семантико-синтаксическая организация предложения. – Л., 1977.
32. Виноградов В.В. Русский язык: Грамматическое учение о слове. – М., 1986.
33. Вихованець І.Р., Городенська К.Г., Русанівський В.М. Семантико-синтаксична структура речення. – К.: Наук. думка, 1983. – 219 с. 
34. Вихованець І.Р. Нариси з функціонального синтаксису української мови. – К., 1992.
35. Вихованець І.Р. Прийменникова система української мови. – К., 1980.
36. Вихованець І.Р. Частини мови в семантико-граматичному аспекті. – К., 1988.
37. Вакарюк Л.О., Панцьо С.Є. Українська мова: Морфеміка і словотвір. _ Тернопіль, 2004. – 183 с.
38. Гнатюк Г.М. Дієприкметник у сучасній українській літературній мові. – К., 1982.
39. Городенська К.Г., Кравченко М.В. Словотвірна структура слова. – К., 1981.
40. Горяний В.У. Синтаксис односкладних речень. – К., 1984.
41. Грищенко А.П. Складносурядне речення в сучасній українській літературній мові. – К., 1969.
42. Грищенко А.П. Прикметник в українській мові. – К., 1978.
43. Дудик П.С. Із синтаксису простого речення. – Вінниця, 1999.
44. Дудик П.С. Синтаксис сучасного українського розмовного літературного мовлення. – К., 1973.
45. Дудик П.С. Словосполучення в українській літературній мові. – К., 1998.
46. Дудик П.С. Просте ускладнене речення. – Вінниця, 2002.
47. Етимологічний словник української мови. – К., 1982-2003. – Т. 1-4.
48. Жовтобрюх М.А. Мова української періодичної преси (кінець ХІХ – початок ХХ ст.). – К., 1970.
49. Жовтобрюх М.А. Мова української преси (до середини дев”яностих років ХІХ ст.). – К., 1963.
50. Жовтобрюх М.А. Нарис історії українського радянського мовознавства (1918 - 1941). – К., 1991.
51. Жовтобрюх М.А. Проблеми взаємодії української літературної мови і територіальних діалектів // Мовознавство. – 1973. - № 1.
52. Жовтобрюх М.А. Українська літературна мова. – К., 1984.
53. Загнітко А.П. Дієслівні категорії в синтагматиці і парадигматиці. – К., 1990.
54. Іваницька Н.Л. Двоскладне речення в українській мові. – К., 1986.
55. Кадомцева Л.О. Сучасна українська мова. Синтаксис простого речення. – К., 1985.
56. Клименко Н.Ф., Карпіловська Є.А. Словотвірна морфеміка сучасної української літературної мови. – К., 1998.
57. Клименко Н.Ф. Система афіксального словотворення сучасної української мови. – К., 1973.
58. Клименко Н.Ф. Основи морфеміки сучасної української мови. – К., 1998.
59. Ковалик І.І. Вчення про словотвір – Львів, 1958-1960. – Вип. 1, 2.
60. Козачук Г.О.Українська мова: Практикум. – К., 1991.
61. Козачук Г.О., Шкуратяна Н.Г. Практичний курс української мови. – К., 1994.
62. Коструба П.П. Фонетика сучасної української літературної мови. – Львів, 1963. – Ч. 1
63. Коць Л.М. Дієприслівник у сучасній українській літературній мові. – К., 1964.
64. Кочерган М.П. Слово і контекст. Лексична сполучуваність і значення слова. – Львів, 1980.
65. Курило О. Уваги до української літературної мови. К.: Основи, 2004. – 303 с.
66. Кучеренко І.К. Актуальні питання граматики. – Львів, 2003.
67. Кучеренко І.К. Теоретичні питання граматики української мови. – Вінниця, 2003.
68. Матвіяс І.Г. Іменник в українській мові. – К., 1973.
69. Мельничук О.С. Розвиток структури слов’янського речення. – К., 1996.
70. Мойсієнко А.К. Сучасна українська літературна мова: Синтаксис простого ускладненого речення. – К., 2006. 
71. Морфологічна будова сучасної української мови. – К., 1975.
72. Плющ М.Я. Відмінок у семантико-синтаксичній структурі речення. – К., 1978.
73. Плющ М.Я. Словотворення та вивчення його в школі. – К., 1985.
74. Плющ М.Я. Категорії суб’єкта і об’єкта в структурі простого речення. – К., 1986.
75. Потебня А.А. Из записок по русской грамматике. – М., 1968. – Т. 1-2.
76. Потебня А.А. Из записок по русской грамматике: Глагол. – М., 1977.– Т. 4. – Вып. 2.
77. Русанівський В.М. Структура українського дієслова. – К.,1971.
78. Русская грамматика / Под ред. Н.Ю. Шведовой. – Т. І-ІІ. – М., 1980.
79. Синтаксична будова української мови / Відп. ред. М.А. Жовтобрюх. – К., 1968.
80. Скрипник Л.Г. Фразеологія української мови. – К., 1973.
81. Словотвірна семантика східнослов’янських мов. – К., 1983.
82. Современный русский язык / Под ред. В.А. Белошапковой. – М., 1989.
83. Соколова С.О. Префіксальний словотвір дієслів у сучасній українській мові. – К.: Наук. Думка, 2003. – 283 с.
84. Сучасна українська літературна мова / За ред. О.Д. Пономаріва. – К., 1997.
85. Тараненко А.А. Языковая семантика в ее динамических аспектах: Основные семантические процессы. – К., 1989.
86. Тоцька Н.І. Сучасна українська літературна мова. Фонетика, фонологія, орфоепія, графіка, орфографія. – К., 1981.
87. Тоцька Н.І. Сучасна українська літературна мова. Завдання і вправи. – К., 1995.
88. Украинская грамматика. – К., 1986.
89. Український правопис. – 4-е вид., випр. і доп. – К., 1993.
90. Шахматов А.А. Синтаксис русского языка. – Л., 1941.
91. Шмелев Д.Н. Современный русский язык. Лексика. – М., 1977.


Програма з української літератури

1. Ідейно-тематичний зміст і поетика українських народних дум.
2. „Слово про Ігорів похід” як пам’ятка оригінальної літератури ХІІ ст.
3. “Енеїда” І.Котляревського як енциклопедія українського життя
4. Сентиментально-реалістична традиція прози Г.Квітки-Основ’яненка.
5. “Українська школа” романтизму. Стильові течії українського романтизму.
6. Ідейно-тематичний зміст альманаху “Русалка Дністрова”.
7. Періодизація творчості Т.Шевченка. Мотиви і образи лірики раннього періоду творчості Т.Шевченка. Специфіка Шевченкового романтизму.
8. Еволюція образу жінки-матері у творчості Т.Шевченка. 
9. Новаторський характер “Народних оповідань” Марка Вовчка.
10. Жанрове новаторство роману П.Куліша “Чорна рада”.
11. Дилогія Б.Грінченка “Серед темної ночі”, “Під тихими вербами”. Нові обрії тематики та проблематики.
12. Гумористично-сатирична проза І.Нечуя-Левицького.
13. Жанр соціальної комедії у творчості І.Карпенка-Карого.
14. Новаторський характер поетичної збірки І.Франка “З вершин і низин”.
15. Поема І.Франка “Мойсей” як “другий заповіт української літератури” (Ю.Шерех).
16. Образ “нової” людини у прозі І.Франка.
17. Ранній український модернізм: характерні риси і художні напрями.
18. Майстерність психологічного аналізу та імпресіоністичного стилю в новелістиці М.Коцюбинського.
19. Образ поетичного слова в ліриці Лесі Українки, його громадянський пафос та естетичне багатство.
20. Політичний та психологічний зміст конфлікту в драматичній поемі “Бояриня”.
21. Експресія та символіка новелістики В.Стефаника.
22. Основні тенденції розвитку літератури ХХ ст. (періодизація, проблеми).
23. Рання творчість П.Тичини (характеристика зб. “Сонячні кларнети”, “Замість сонетів і октав”, “Плуг”).
24. Роль і місце М.Хвильового в літпроцесі 20-30-х рр. ХХ ст.
25. Проблематика роману Ю.Яновського “Чотири шаблі”.
26. Імпресіоністичний характер новелістики Г.Косинки.
27. Проблематика, жанрові особливості “Мина Мазайла” М.Куліша.
28. „Празька школа” української поезії.
29. Тема голодомору в українській романістиці першої половини ХХ ст. (“Марія” У.Самчука, “Жовтий князь” В.Барки).
30. Автобіографізм та пригодницько-авантюрний елемент повісті „Тигролови” І.Багряного.

РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА
1. Гундорова Т. ПроЯвлення слова. Дискурс раннього українського модернізму. Постмодерна інтерпретація. – Львів: Літопис, 1997. – С. 73-104.
2. Денисюк І.О. Розвиток української малої прози ХІХ – поч. ХХ ст. – Л.: Наук. вид. тов-во “Академічний експрес”, 1999. – С. 145-265.
3. Євшан М. Боротьба генерацій і українська література // Українське слово: Хрестоматія: У 4 кн.. – Кн. 2. – К.: Либідь, 1998. – С. 13-20.
4. Історія української літератури ХХ ст. У 2 кн. – Кн. 1.: 1910-1930 –ті роки: Навч. посібник / За ред. В.Г.Дончика – К.: Либідь, 1993. – С. 3-70.
5. Історія української літератури кінця ХІХ – початку ХХ ст. / За ред. П.П.Хропка. – К.: Вища школа, 1991. – С. 7-32.
6. Історія української літератури к. ХІХ – п. ХХ ст. / За ред. Н.Й.Жук, В.М.Лесина. – К.: Вища школа, 1989. – С. 5-48.
7. Моклиця М.В. Модернізм у творчості письменників ХХ ст. Ч. І. Українська література. – Луцьк: РВВ “Вежа”, 1999. – С. 3-15.
8. Моренець В. Національні шляхи модерну першої половини ХХ ст.: Україна і Польща. – К.: Основи, 2002. – 327 с.
9. Наєнко М. Українське літературознавство. Школи, напрями, тенденції. – К.: ВЦ Академія, 1997. – С. 130-154.
10. Поліщук Я. Міфологічний горизонт українського модернізму. – Івано-Франківськ: Лілея-НВ, 2002. – 392 с.
11. Павличко С. Дискурс модернізму в українській літературі. – К.: Либідь, 1997. – С. 9-166.
12. Рисак О.О. Найперше – музика у слові: Проблеми синтезу мистецтв в українській літературі к. ХІХ – п. ХХ ст. – Луцьк: РВВ “Вежа, 1999.- 340 с.
13. Франко І. З останніх десятиліть ХІХ в. // Тв.: В 50 т. – К., 1984. – Т. 41. С. 471-529.
14. Шумило Н. Під знаком самобутності: Українська проза і літературна критика кінця ХІХ – поч. ХХ ст. – К.. 2003. - 354 с. 

Додаткова література:

1. “Молода Муза” і літературний процес к. ХІХ – поч. ХХ ст. в Україні і Європі: Тези доповідей наукової конференції. – Львів:, 1992. – 224 с.
2. Аврахов Г.Г. Художня майстерність Лесі Українки-лірика. – К.: Рад. школа, 1964. – 164 с.
3. Агеєва В. Імпресіоністична поетика М.Коцюбинського. – Слово і час. - 1994. - № 9-10. – С. 11-17.
4. Агеєва В. Поетеса зламу століть. Творчість Лесі Українки в постмодерній інтерпретації: Монографія. – К.: Либідь, 2001. – 264 с.
5. Агеєва В. Українська імпресіоністична проза. – К.: Наукова думка, 1994. – С. 3 –55.
6. Бабишкін О. Володимир Самійленко: Літ.-крит. нарис. – К.: Наукова думка, 1963. – 168 с.
7. Бачинська В.В. До витоків символізму в ліриці Миколи Вороного // Вісник Одеського держуніверситету (гуманітарні науки) – О.: ОДУ, 1997. - С. 86-92.
8. Бетко І. Біблійні сюжети і мотиви в українській поезії ХІХ – початку ХХ ст.: : (моногр. дослідження) – Zielona Gora, Kijów, 1999. – С.
9. Білецький О. Микола Вороний // Білецький О. Зібр. праць: В 5 т. – К.: Наукова думка, 1965. – Т. 2. – С. 596 – 624.
10. Білецький Ф.М. Проблеми новаторства сатири початку ХХ ст. та її традиції в радянській літературі. – Дніпропетровськ: вид-во Дніпропетр. ун-ту, 1984. – 70 с.
11. Білик Н. Богдан Лепкий: Життя і діяльність. – Т.: Джура, 2001. – 172 с. 
12. Богдан Лепкий – видатний український письменник: Зб. статей і матеріалів урочистої академії, присвяченої 120-річчю від дня народження письменника. – Тернопіль, 1993. – 194 с.
13. Богданович М. Грицько Чупринка // Вітчизна . – 1988. - № 7. – С. 164-169.
14. Бойко (Блохін) Ю. “Я знаю, я вірю – життя переможе” // Дивослово. – 1995. - № 10-11. – С. 9-15.
15. Бойко Ю. Естетичні погляди Лесі Українки та її стильові шукання // Вибрані праці. – К.: Медекол, 1992. – С. 110-160.
16. Бондар М.П. Творчість Володимира Самійленка // В.Самійленко. Твори. – К.: Дніпро, 1990. – С. 5 – 46.
17. Вервес Т. Поет повертається на батьківщину // Вороний М. Твори. – К.: Дніпро, 1989. – С. 5-30.
18. Гундорова Т., Шумило Н. Тенденції розвитку художнього мислення початку ХХ ст. // Слово і час. – 1993. - № 1.- С. 55-56. 
19. Дем’янівська Л. Художні пошуки в укр. драматургії початку ХХ ст. (Символічна драма С.Черкасенка й О.Олеся). // Українська література : Матеріали 1 конгресу Міжнародної асоціації україністів - К.: АТ Обереги, 1995. – С. 133-150.
20. Денисюк І.О. Розвиток української малої прози ХІХ – початку ХХ ст. – Л.: Наук. вид. тов-во “Академічний експрес”, 1999. – С. 165-179.
21. Донцов Д. Поетка українського рісорджіменту. // Українське слово: Хрестоматія укр. літ. та літ. критики ХХ ст. : В 4 кн. – Кн. 1– К.: Рось, 1994. – С. 149-183.
22. Дудар І. Народні джерела світобачення Богдана Лепкого // Дивослово. – 2005. - № 1. – С. 52-55.
23. Єфремов С. Історія українського письменства. – К.: Феміна, 1995. – С. 540-545.
24. Єфремов С. Муза гніву і зневір’я // Єфремов С. Літературно-критичні статті. – К.: Дніпро, 1993. – С. 153-171.
25. Жила В. Прометеївські образи і мотиви в творчості Лесі Українки // Сучасність. – 1993. - № 4. – С. 118-127.
26. Жицька Т. Знахідки на узбіччі пам’яті (С.Черкасенко в оцінці сучасників) // Київ . – 1998. – С. 146-150.
27. Жицька Т. Майже казкова історія драматичної “Казки” // Вітчизна. – 1998. - № 5-6. – С. 131-135.
28. Жулинський М. Григорій Чупринка // Жулинський М. Із забуття - в безсмертя. – К.Дніпро, 1990.- С. 108-127.
29. З невідомих Олесевих поезій // Слово і час. – 1994. - № 4-5. – С. 14-16.
30. Зборовська Н. Пришестя вічності. – К.: Факт, 2000. – 224 с. 
31. Зеров М. Володимир Самійленко і український гумор // Зеров М. Твори: В 2 т. - Т. 2. – К.: Дніпро, 1990. – С. 538-547.
32. Зеров М. Гр. Чупринка ( З приводу нового видання творів) // Зеров М. Українське письменство. – К.: Основи, 2003 – С. 238-246.
33. Зеров М. Леся Українка // Зеров М. Твори: В 2-х т. – К.: Дніпро, 1990. – Т. 2. – С. 359 – 401.
34. Зеров М. Поезія Олеся і спроба її нового трактування // Зеров М. Твори: В 2-х т. – К.: Дніпро, 1990 – Т. 2. – С. 537-562.
35. Іванисенко Живий Володимир Самійленко // Самійленко В. Україні. – К.: Український письменник, 1992. – С. 5-26.
36. Ільницький М. Краси свічадо // Розсипані перли : Поети “Молодої Музи” . – К.: Дніпро, 1991. – С. 5-17.
37. Ільницький М. Від “Молодої Музи” до “Празької школи”. – Львів, 1995. – 318 с.
38. Ільницький М. З позиції прекрасного // Дивослово. – 1997. - № 11. – С. 2-3.
39. Історія української літератури к. ХІХ – п. ХХ ст. / За ред. Н.Й.Жук, В.М.Лесина. – К.: Вища школа, 1989. – С. 165-182.
40. Історія української літератури кінця ХІХ – початку ХХ ст. / За ред. П.П.Хропка. – К.: Вища школа, 1991. – С. 126-164.
41. Їм промовляти моя душа буде: “Лісова пісня” Лесі Українки та її інтерпретації / Упряд. В.Агеєва. – К.: Факт, 2002. – 223 с.
42. Калениченко Н. М.Коцюбинський: Нарис життя і творчості . – К.: Дніпро, 1984.- 189 с.
43. Коцюбинська М. Голос доби: За листами до М.Коцюбинського // Українська мова та література в школі. – 2004. - № 6. – С. 1-16.
44. Кудрявцев М.Г. Драма ідей в українській новітній літературі ХХ ст. – Кам.-Подільський, 1997. – 228 с.
45. Кудряшова О. Огнецвіт поезій Грицька Чупринки // Літерат. Чернігів. – 2003. - № 1. – С 79-87.
46. Кузнецов Ю. Імпресіонізм в українській прозі кінця ХІХ – поч. ХХ ст. – К., 1995. – 304 с.
47. Кузнецов Ю. Поетика прози М.Коцюбинського. – К.: Наукова думка, 1989. – 289 с.
48. Кузьменко В. З творчого спадку М.Вороного // Гроно нездоланних співців: Навчальний посібник з історії української літератури ХХ ст. – К.: КСУ, 2004. – С. 16-27.
49. Лариса Петрівна Косач-Квітка. Леся Українка. Бібліографічні матеріали, спогади, іконопис. – К.: наукова думка, 2004.
50. Литвиненко Т. Історіософські аспекти пенталогії “Мазепа” // Слово і час. – 1997. - № 11-12.- С. 31-32.
51. Логвин Г.М. Ще раз про імпресіонізм М.Коцюбинського // Дивослово. – 1999. - № 4. – С. 3-5. 
52. Лучук В. Повернення навіки. – Молода Муза: Антологія західноукраїнської поезії поч. ХХ ст. – К.: Молодь, 1989. – С. 5-33.
53. Мартинюк М.І. Своєрідність художнього втілення національної ідеї у творчості В.Самійленка : Автореферат дис. канд. філол. наук: 10.01.01. – К., 2000. – 18 с.
54. Мартинюк М.І. Своєрідність художнього втілення національної ідеї у творчості В.Самійленка : Автореферат дис. канд. філол. наук: 10.01.01. – К., 2000. – 18 с.
55. Мельник В. Модернізм української прози: генеза, розвиток, історичне значення// Ш Міжнародний конгрес україністів: Літературознавство. – К., 1996. – С. 430-439.
56. Миронець Н. Грицько Чупринка та Микита Шаповал: на перехресті доль // Миронець Н. На тлі трагічної історії К.: Вид-во ім. О.Теліги, 2003. – С. 117-132.
57. Нові імена в програмі української літератури: Посіб. для вчителя. – К., 1993. – 351 с.
58. Одарченко П. Леся Українка. – К.: Вид-во М.П.Коць, 1994. – 240 с.
59. Олександр Олесь. Твори: В 2 т. – К.: Дніпро, 1990.
60. Олійник О. Концепція людини в українській символістській драмі // Слово і час .- 1993.- № 11. – С. 62-66.
61. Олійник О.Феномен символізму в системі українського модерну // Слово і час. – 1998. - № 6. – С. 63-68.
62. Остап Луцький – молодомузівець. – Нью-Йорк, Торонто, 1968. – 71 с.
63. Охріменко О.М. Вороний і світова література // Березіль. – 1991. - № 11. – С. 
64. Павличко С. Дискурс модернізму в українській літературі. – К.: Либідь, 1997. – С. 111-116.
65. Паньков А., Мейзерська Т.С. Поетичні візії Лесі Українки: онтологія змісту і форми. – Одеса: Астропринт, 1996. – 186 с.
66. Паньков А.І. Володимир Самійленко – поет національного відродження. – О.: Маяк, 1996. – 86 с.
67. Пархомик О.О.По дорозі в казку українського модернізму .- Запоріжжя: Дике поле, 1996. – 128 с.
68. Погребенник В. Поети-молодомузівці і фольклор // Слово і час. – 1990. - № 9. – С. 56-61.
69. Погребенник В.Ф. Володимир Самійленко: До 125-річчя від дня народження. – К., 1988. – 48 с.
70. Погребенник Ф.П. Богдан Лепкий. Український письменник з Поділля. – К., 1993. – 76 с.
71. Погребенник Я. Буряне лихоліття 1914-1920 років: ліро-трагедійне двоголосся (на матер. творчості О.Кобця і Б.Лепкого). – К., 200. – 49 с.