Педагогічна практика студентів IV курсу

ПППедагогічна практика проходила відповідно до навчального плану із  10 лютого  по 23 березня 2014 року 401уу, 402уа, 4ускред,  403уа, 404уб, 405ур, 406ур, 410уі; групи 409уп, 4 ускпсих, 411уред. Були дібрані різні типи шкіл – загальноосвітні спеціалізовані школи, гімназії м. Києва: ЗОШ № 148, № 15, № 225, № 41, №186, №8 гімназії №315, № 323, № 287, №75, № 154, № 143.

Зі студентами працювали досвідчені методисти від фахової кафедри – проф. Т.К. Донченко, доц. В.П. Стеценко,  доц. С.В. Котляренко, доц. Н.М. Гребницька,  доц. Г.М. Строгангова,  доц. Т.П. Симоненкова, ас. Балаховська Ю.М. Від кафедр педагогіки та психології – О.О.Войналович, доц. Будняк Т.Г., доц. Дубрівна Г.М., Н.В. Андріяшина, О.Т. Шпак, Л.П. Матяш-Заяц, проф.. Долдинська Л.В., проф. Лисянська Т.М.,  О.В. Вознюк,  Н.А. Лещенко, Н.В. Співак, О.В. Темрук, від кафедри англійської філології – Л.Г. Александрова, Л.Г. Яворська, від кафедри історії – В.Г. Шарпатий.

Кваліфіковану методичну допомогу у ході педпрактики студентам надавали провідні учителі-методисти: С.М. Пархоменко, Н.Д Хижняк, Н.Д. Спориш – гімназія НПУ імені М.П. Драгоманова, Б.О. Шийко – ЗНЗ №148, Л.Ф. Устенко, І.П. Почетуєва, О.Ю. Приходько, О.С. Кравець – гімназія № 287, Л.І. Онищук, І.Ю. Чугук, Н.А. Водяна  – гімназія № 75, Г.Д. Швединська, О.М. Храпа, Н.П. Лутанюк, О.В. Єрьоменко – ЗОШ №8, Г.І. Кушевич – ЗОШ № 41, С.М. Пархоменко, Л.С. Ліщинська, І.І. Сурмієвич, Г.І. Іващенко, Н.П. Білокінь. – гімназія №154, О.І. Кобець, Т.І. Джупина, Л.М. Скрипник, С.О. Шевченко – ЗОШ № 225, Є.Г. Антощук, О.П. Перебийніс – гімназія № 143.

Педпрактика на 4 курсі передбачала чотири етапи:
1) підготовчий;
2) початковий;
3) основний;
4) завершальний.  

У ході педпрактики студенти оволоділи такими уміннями:

1) конструктивно-планувальними;

2) комунікативно-навчальними;

3) організаційними;

4) розвивально-виховними.  

На настановчій конференції розглядалися питання: завдання і особливості педагогічної практики студентів IV курсу (зміст і завдання педагогічної практики були визначені відповідно до програми «Виробнича (педагогічна) практика студентів  IV курсу Інституту української філології та літературної творчості імені Андрія Малишка», розробленої і затвердженої на засіданні кафедри методики викладання української мови та літератури НПУ ім. М.П.Драгоманова).

Чітко були окреслені види і зміст професійно-педагогічної діяльності
студентів-практикантів:  

1.Удосконалення і самостійне поглиблення теоретичних знань із курсів сучасної української літературної мови, української літератури, методики викла­дання української мови та української літератури, курсів педагогіки і психології.

2. Ознайомлення з плануванням навчально-виховної роботи в школі.      

3. Оволодіння уміннями перспективного планування навчально-виховної роботи в школі на весь період педагогічної пратики (складання індивідуальних планів).

4. Ознайомлення з планами учителів-словесникв – календарними, тематичними, поурочними;

5. Своєчасна розробка власних планів-конспектів уроків різних типів.

6. Проведення уроків із використанням сучасних технологій, форм, методів,засобів навчання.

7. Оволодіння уміннями поточного і тематичного оцінювання учнів, контролю рівня якості знань, навчальних досягнень.

8. Проведення позакласної та виховної роботи з учнями.

9. Формування умінь аналізувати відвідані уроки, позакласні й виховні
заходи.

10. Проведення психолого-педагогічних спостережень і досліджень.

11. Складання психологічної характеристики на учня.

12. Виготовлення наочності до уроків.

13. Проведення науково-методичних досліджень.

Слід констатувати, що  програму педагогічної практики студентивиконали, мають достатній рівень теоретичних знань, знають теорію сучасного уроку, теорію принципів навчання, методів.

Зазначимо, що у ході практики у студентів виникали певні труднощі. Практиканти надавали перевагу репродуктивним методам, аналітичним завданням. Урокам бракувало творчого пошуку, елементів зацікавлення. Виникали проблеми і з питанням активізації пізнавальної діяльності учнів. Удосконалення методичної підготовки студентів потребує і проблема мовного аналізу тексту на уроках мови та літератури. Певні труднощі відчували студенти під час аналізу поетичних творів, вивчення біографії письменника. Не завжди вдавалося окремим студентам правильно дозувати час на уроці. На жаль, мовлення практикантів не було позбавлене орфоепічних огріхів, граматичних помилок. Окремі студенти не вміли встановлювати контакт із класом, були несамостійні у розробці конспектів уроків, використовували конспекти, розроблені учителями-словесниками, не враховували психологічні особливості учнів класу, не реалізували особистісного підходу до учнів, часто недостатньо володіли навчальним матеріалом, не вміли встановлювати міжрівневі мовні зразки, недостатньо використовували методи творчого, пошукового характеру; добирали і апробовували одноманітні вправи, не дотримувались принципу співвідношення усних і письмових вправ; простежувалося невміння комунікативно зорієнтованого вивчення мови; недостатня увага приділялась цілеспрямованому розвитку мовлення учнів на кожному уроці.

Методисти зазначають: студенти проводили уроки різних типів; мали місце і нетрадиційні уроки, уроки словесності, бінарні уроки. Схвальним є те, що практиканти вдавалися до використання новітніх технологій навчання.

Серед уроків літератури переважали уроки літературного читання, вивчення життя і творчості письменника, аналізу художніх текстів.

Методичні семінари, тематичні консультації, аналіз відвіданих уроків підпорядковувались завданням формування професійних умінь. Темами семінарських занять були: «Творчий характер уроку української мови», «Комунікативно орієнтоване вивчення мови в школі», «Оцінювання навчальних досягнень учнів з української мови та літератури», «Шляхи підвищення ефективності уроків української мови і літератури».

У звітах методисти відзначають кращі уроки студентів: Вовченко О., Гукайло О., Рубель Т., Сакун А., Векуа С., Михальчишина О., Миронецька К., Линник І., Ратушна А., Чеботнікова І., Коржик Н., Пильгун Н., Зуєва К., Тополь Г., Шинкар І., Дика С., Залуцька Ю., Мала А.

Студенти виконали програму позакласної роботи, ознайомились із різними формами її проведення – вікторини, конкурси, випуски стінівок, екскурсії, вечори, ранки, тижні мови та літератури, зустрічі з письменниками, мовознавчі турніри, літературно-мовні композиції: науково-практична конференція «Т.Г. Шевченко і сучасність», «Т.Шевченко – славетний син великого народу», «Знайомий і незнайомий Т.Шевченко», конкурс на знання української мови «Знавці рідної мови», конкурс «Кращий декламатор поезій Т. Г. Шевченка», бесіди: «Видавництво І. Малковича», «Таємниця мого імені», «Т.Шевченко – геній українського народу», брейн-ринг «Наша історія, наша мрія, наша надія – Тарас Шевченко», мовно-літературна композиція «О слово рідне, що без тебе я!», круглий стіл «Мова та мислення – нероздільні», мовно-літературний ранок «Подорож країною мовознавства».

Виховна робота проводилася студентами відповідно до планів загальноосвітніх навчальних закладів на період педагогічної практики; науково-психологічні дослідження здійснювалися згідно з визначеними завданнями кафедри психології.

Захист виробничої (педагогічної) практики освітньо-кваліфікаційного рівня «бакалавр» проводився на засіданнях методичної ради шкіл. 

Пропозиції щодо удосконалення педагогічної практики на IV курсі

  1. Під час аудиторних занять із курсів методик приділяти особливу увагу виробленню навичок функціонально-комунікативного спрямування до вивчення мовних явищ.
  2. У мовознавчих та літературознавчих курсах викладачам більше зорієнтовувати майбутніх практикантів на шкільну програму вивчення матеріалу.
  3. Студентам кваліфікаційного рівня «бакалавр» удосконалювати уміння використовувати набуті знання з педагогіки, психології, педагогічної творчості, фахових методик на уроках та в позакласній роботі.
  4. На практичних, лабораторних заняттях під час педагогічної практики посилити увагу до вироблення навичок оцінювання мовних та літературних досягнень учнів за дванадцятибальною системою.
  5. На лекційних, практичних, лабораторних заняттях та під час педагогічної практики формувати дослідницькі уміння у розв’язанні наукових проблем відповідно до теми курсової роботи.
  6. підготовчий;
  7. початковий;
  8. основний;
  9. завершальний.  
  10. Під час аудиторних занять із курсів методик приділяти особливу увагу виробленню навичок функціонально-комунікативного спрямування до вивчення мовних явищ.
  11. У мовознавчих та літературознавчих курсах викладачам більше зорієнтовувати майбутніх практикантів на шкільну програму вивчення матеріалу.
  12. Студентам кваліфікаційного рівня «бакалавр» удосконалювати уміння використовувати набуті знання з педагогіки, психології, педагогічної творчості, фахових методик на уроках та в позакласній роботі.
  13. На практичних, лабораторних заняттях під час педагогічної практики посилити увагу до вироблення навичок оцінювання мовних та літературних досягнень учнів за дванадцятибальною системою.