Наукові студії молодих видавців і редакторів

журнСьомого квітня 2021 року о 13-00 відбулося засідання секції «Журналістика» на звітно-наукової конференції «Освіта і наука 2021». Обговорювалися актуальні проблеми видавничої справи, едиторики та журналістики. Значна увага була приділена питанням медіаграмотності, зокрема, темам маніпулювання, використання в ЗМІ мови ворожнечі та засобам протидії цим негативним інформаційним впливам.

 

Дмитро Афанасьєв з нагоди вшанування 35-ої річниці чорнобильської трагедії здійснив огляд основних проблемних напрямків і контекстів, у межах яких розглядалась у засобах масової інформації тема найбільшої техногенної катастрофи людства протягом 2020-2021 років.

Таїсія Бакуменко охарактеризувала поняття «медіааналітика», основні завдання ресурсів, які мають на меті аналіз якості медіа-контенту, на прикладі проєктів «Детектор медіа» і «Типові Журналісти».

Вивченню сатиричних новин присвятила свою доповідь Ніна Визір. Студентка продемонструвала основні тренди розвитку українського сатиричного інфотейменту на прикладі ютуб-каналів «Телебачення Торонто», «Ragulivna».

Вікторія Денисюк розкрила поняття «мова ворожнечі», навела багато прикладів із сучасних ток-шоу, в яких гості й самі журналісти вдаються до інвектив, звинувачень, вживання образливих ярликів, приниження, дискредитації опонентів, провокування конфліктів.

Тему дискурсу ворожості в ЗМІ продовжила Надія Кибукевич. У доповіді «Вербальна агресія проти мовних омбудсменів у ЗМІ і її нейтралізація» було продемонстровано механізми розпалювання мови ворожнечі в ЗМІ та боротьби з цим ганебним явищем на прикладі поширення і спростування фейків про мовних омбудсменів як «шпрехенфюрерів» після набуття чинності 16 січня 2021 року окремих норм Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної».

Приємно відзначити, що цього року участь у науковій конференції взяла студентка першого курсу Кіра Нагорська. Вона розповіла про інструменти та засоби моушн-дизайну, які використовуються у візуальній комунікації та айдентиці українських та міжнародних брендів.

Багато цікавих спостережень містила доповідь «Лексико-стилістичні засоби творення образів у мовленні реклами в журналі "Зоодруг"» магістрантки Альони Носової. Йшлося про особливості та різновиди образів у сучасних рекламних повідомленнях, лексико-стилістичні засоби їх творення.

Анджеліка Сіренко зосередила увагу присутніх на особливостях написання, оформлення і просування творів у жанрі «сторіс», прдемонструвала основні формати комунікації, які складаються сьогодні всередині інстаграм-спільноти.

Аналіз художнього оформлення прекрасних зразків сучасних путівників продемонструвала Віта Федоренко. Обговорювалися особливості форматів, матеріальної конструкції, верстка.

Дарія Шерстюк дебютувала зі своєю доповіддю «Гендерні стереотипи та сексизм в українських онлайн-медіа» ще на пленарному засіданні. На щастя, вона погодилася коротко висвітлити основні тези свого дослідження і на нашій секції. Студентка  показала найпоширеніші гендерні стереотипи, якими користуються сучасні онлайн-медіа, розповіла про роль фемінітивів для покращення гендерного балансу в медіа.

В обговоренні та дискусії взяли участь студенти всіх курсів, доповідачі, викладачі кафедри журналістики і наукові керівники (Олександра Тимофіївна Марків, Лариса Миколаївна Марчило, Олена Іванівна Харитоненко, Олена Василівна Харчук, Світлана Вікторівна Шевчук). Панувала тепла, дружня, творча атмосфера. Всі отримали задоволення і від наукового креативу молодих учених, і від цікавої полеміки.