Навчально-методичний семінар «Сучасний учитель-філолог: яким є вчитель сьогодні? Сучасні підходи у викладанні української мови, української літератури та зарубіжної літератури»
2 листопада 2023 року кафедра методики викладання української мови та літератури провела навчально-методичний семінар «Сучасний учитель-філолог: яким є вчитель сьогодні? Сучасні підходи у викладанні української мови, української літератури та зарубіжної літератури» для студентів 1 курсу ступеня «магістр» та 4 курсу ступеня «бакалавр» факультету української філології та літературної творчості імені Андрія Малишка. Тема семінару є надзвичайно важливою та актуальною, оскільки в сучасному українському суспільстві модернізація української школи відбувається через нові виклики в освіті на час воєнного стану в країні:
доводиться розробляти сучасні методичні підходи у викладанні предметів філологічного циклу для нового покоління, використовувати інтерактивні форми навчання, цифрові та інноваційні технології.
Зокрема, обговорили такі питання:
- Застосування інтерактивних технологій як один із способів реалізації творчості учнів на уроках української мови та літератури.
- Активізація творчих здібностей учнів на уроках української мови та літератури».
- Цифрові методи й технології в НУШ.
- Основні аспекти викладання зарубіжної літератури в школі.
В обговоренні актуальних питань із зазначеної проблематики взяли активну участь: кандидат філологічних наук, доцент, завідувач кафедри методики викладання української мови та літератури Котляренко Світлана Василівна; кандидат педагогічних наук, доцент Строганова Ганна Миколаївна; кандидат педагогічних наук, старший викладач Балаховська Юлія Михайлівна.
Надзвичайно пізнавально поділились своїм досвідом вчителі української мови, української літератури та зарубіжної літератури Печерської гімназії №75:
Вчитель-методист української мови та літератури Онищук Людмила Іванівна продемонструвала алгоритм соціалізації учнів, поділилась власними різноманітними доробками, що виводять учнів на рівень самовираження та самовизначення. Серед них: проєктна діяльність («Коронація майстрів слова», «Знайди помилку в громадських місцях - і сфотографуй», «Фітнес для мізків», «Створи меню власної кав’ярні», «Готуємо смачно з числівниками», літературні кафе) та різні форми театралізованих ігор. Пані Людмила наголосила на тому, що здобуті знання на уроках української мови обов‘язково стануть в нагоді у сучасному житті.
Методист Чучук Ірина Юріївна окреслила проблему формування творчої активності учня і вчителя та розповіла про багатий арсенал прийомів інтерактивного навчання нестандартного спрямування («виступ у суді», «створення» фільму, фоторепортаж, вернісаж ідей тощо). Також пані Ірина поділилась успішним досвідом застосування народознавчих проєктів, як-от «Українська хустка», «Українське весілля», «Українські вечорниці», що залучають учнів вивчати українські традиції, ворожіння, фольклор та вірування. Вчитель побажала помічати приховані здібності та таланти дітей, надихати їх до творчої діяльності власним прикладом.
Випускниця УДУ Драгоманова Водяна Наталя Анатоліївна нині у ролі педагога-наставника поділилась досвідом вивчення цифрових інструментів Google (цифрова дошка Jamboard, Classroom тощо), що стали необхідною умовою у період дистанційного навчання. Зокрема, пані Наталя детально розповіла про QR-код - графічне зображення, за допомогою якого можна отримати швидкий доступ до власноруч зашифрованого завдання, тестування, аудіофайла, квест-уроку тощо. Це один із поширених інструментів, який є в осучаснених підручниках. Наталя Анатоліївна образно порівняла вчителів із QR-кодом, яких, на її думку, постійно сканують діти НУШ, тому побажала дбати про педагогічний розвиток та прагнути до постійного самонавчання.
Вчитель-методист Коровай Оксана Миколаївна виділила психологізацію навчання як важливий аспект підготовки вчителя до уроку зарубіжної літератури. Пані Оксана розповіла про практику відвідування міжнародних курсів у Варшаві, що охоплювали питання вироблення стресостійкості учителів і учнів, та про участь у міжнародній конференції за сприяння департаменту освіти та інших шкіл міста Києва. Також вчитель охарактеризувала важливі психологічні аспекти, як-от врахування вікової категорії дітей, їх смаків, ідеалів та особистісних якостей розвитку, що можна розвинути за допомогою читацькоцентричних запитань, прийому «Постав себе на місце героя» тощо.
Поділилась власним дослідженням і студентка 1 курсу ступеня магістра УДУ Драгоманова Грибчук Світлана. Студент-практикант доповіла про прийом візуалізації на уроках мовленнєвого розвитку. Світлана переконана, що вчитель, який візуалізує навчальний матеріал, водночас розвиває у дітей уяву, здатність неординарно мислити, а також досягати поставленої мети. Ефективність навчання можуть забезпечити прийоми, як-от «Хмари слів», «Комікси», «Меми» тощо.
Кафедра методики викладання української мови і літератури висловлює вдячність вчителям Печерської гімназії №75 за обмін досвідом, компетентністю, за поради та зустріч загалом, що стала орієнтиром для магістрів, які мали змогу надихнутись на подальшу вчительську діяльність.
Кафедра методики викладання української мови і літератури